Sunday, May 24, 2009

Årets skriftlige eksamen

Det er søndag aften, klokken er ved at være ti, eller 22 for at der ikke skal være tvivl. Vi nyder aftensolens stråler i nakken, mætte, for vi har lige spist vores medbragte aftensmad og nydt et glas juice eller 2 til.

Vi kan høre de 14 torsk baske i baljen på agterdækket, og det selv om de har fået bugen skåret op og mågerne har spist deres indvolde til natmad.

Det var ellers ikke meningen vi skulle fange fisk i aften, vi skulle bare ud og nyde en stille aftentur og have lidt frisk luft efter at vi har tilbragt en hel søndag med at rette eksamensopgaver. Christian har forberedt eksamen i fysik og rettet matematikopgaver, og jeg har nydt læsningen af 34 danske stile. Årets eksamensstile er altid spændende læsning. Hvordan er de sammenlignet med tidligere års stile? Hvilke emner har de valgt at skrive om? Og hvad skriver de?

De kunne vælge mellem 4 emner: Studieafbrydelse, Kærlighed, Unge i verden og i Grønland og de kunne vælge at skrive en historie til et billede, som hedder Insomnia. Jeg har ikke lavet statistik på det endnu, men mange vælger den med studieafbrydelse, lidt færre vælger kærligheden og billedet, mens kun 2 valgte at skrive om unge.

Når så få vælger det sidste emne er det måske fordi de skal tage udgangspunkt i nogle tekster. Det kan synes svært for nogen. Studiefrafald kender alle til, og mange har selv prøvet at springe fra en påbegyndt uddannelse, så er det lettere at have en mening om det emne. For mig er det interessant at læse de stile, fordi vi på skolen – som på alle skoler i Grønland i øvrigt – gør et stort arbejde for at fastholde de elever, der starter hos os. Hjemmestyret giver store økonomiske tilskud til tiltag, der er rettet mod fastholdelse af elever. F.eks. får vi penge til en plejemorordning. Dvs. vi har ansat en person, som har til opgave at hjælpe og støtte de elever, der bor på kollegiet med at komme op om morgenen, købe ind og lave mad – eller lægge øre til, når hjemveen bliver for stor. For mange af vore elever er det første gang, de er væk hjemmefra, og de kan altså ikke lige smutte hjem i weekenden. Stilene kan ind imellem forklare, hvor de unge synes, problemerne er, og de kan også komme med ideer til, hvad skolen kan gøre for at løse dem. Mange stopper af personlige årsager – det kan være sygdom i familien, kæresteproblemer, graviditeter med efterfølgende abort eller manglende motivation i det hele taget. Selv om vi forsøger efter bedste evne, så er der altså mange der stopper i utide, omkring 20 i sidste skoleår.

Så vidt jeg kan læse i aviserne er frafald også et stort problem i Danmark.

De, der har valgt emnerne kærlighed og insomnia benytter tit lejligheden til at fortælle om deres eget liv, på godt og ondt. Det kan være en barndom med forældresvigt, alkoholmisbrug og anden misbrug, men det kan alligevel være positive historier forstået på den måde, at de er kommet igennem det og ud på den anden side. Nogen har været i behandling mens andre selv har magtet at komme videre.

Stilene i år var noget længere end de plejer at være, mens de sprogmæssigt svarer til tidligere års niveau. Nu gælder det den mundtlige eksamen onsdag, torsdag og fredag inden pinse. Der forventer jeg også bedre præstationer end jeg har set i løbet af skoleåret – sådan har det altid været.

Christian har startet motoren og vendt snuden hjemad – de 14 torsk skal renses inden vi skal i seng, så det er vist på tide.

No comments: