Friday, May 15, 2009

Sidste skoledag

Blomster er noget særligt. Og buketter er det især her i byen hvor de fleste af den slags er af plastik.
Den buket jeg fik i går er noget ekstra særligt på flere måder, det er den historie, mit indlæg i dag skal handle om.
Tomme flasker er også noget særligt for mange. Har man et par tomme flasker, er der altid til et rundstykke sidst på måneden. Det er lige meget hvor man kommer hen, på kontorer, i klasselokaler og den slags, du finder næsten altid en samling tomme flasker et eller andet sted. I "min klasse", dem jeg er sammen med til samfundsfag, historie og dansk, har de haft tradition for at samle flasker i en pulje hvor meningen i hvert fald har været, at returpanten skulle gå til fester. Det har vist været tilfældet en enkelt gang. Lageret af flasker forsvandt i juleferien på samme måde som det også gjorde for et par måneder siden. Det er virkelig tillidsbrud hvis eleverne ikke kan have flasker til at stå uden at de bliver stjålet. Det bliver der snakket om.
I går havde vi så sidste skoledag. Spændende på mange måder men også lidt trist at skoleåret er slut nu hvor vi lige er blevet rigtig fortrolige med hinanden. Første time gik med småsludren om skoleåret over en håndværker med Nutella, men da anden time startede manglede der en del af eleverne. Underligt. Indtil det viste sig, at de havde været rundt i byens forretninger for at købe blomster til mig. Og Toblerone.
Jeg fik buketten med ordene "de er fra os alle sammen, vi har købt dem for vores tomme flasker".
Jeg blev utrolig glad for blomsterne, men det var virkelig det med flaskerne, der rørte.

1 comment:

Barfuss Ruge said...

Nååh, hvor sødt :-)!