Monday, September 28, 2009

Tandlæge

Jeg er rigtig glad for mine nye tænder, de to kroner jeg fik lavet i sommer - forstås.
Nu er det ikke fordi jeg går og tænker på mine tænder til dagligt, men jeg bliver jævnligt mindet om, at tænder i vores alder KAN være en dyr affære. Mange jeg kender får lavet implantater, synes jeg, til rigtig mange penge. Sammenlignet med det var mit kroneprojekt overskueligt, også selv om jeg fravalgte svenske kroner.
Tandbehandling heroppe er gratis, og på mange måder mere enkel. Tandrensning, plombering eller udrykning. Dessa - som vi siger her - det er det. Skulle det gå så galt, at man ikke har flere tænder tilbage, og man derfor får brug for et gebis, så har det lange udsigter. Status lige nu er, at der er 8 års - OTTE ÅRS - ventetid, og der er 300, der står på venteliste bare her fra byen. Men så er gebisset altså også gratis.

No comments: