Saturday, November 14, 2009

Psolus Chitonoides

På een af vore fisketure her i efteråret fangede jeg dette flotte eksemplar af en søpølse. På oversiden har den et skældet skjold, som et par steder ligner noget der minder om en hønserumpe. I vand åbner skjoldet sig der, og fine tråde, som ligner en blomst, kommer til syne. Men når man rører ved den, lukker den i, som man kan se på billedet.
Først troede jeg, at jeg havde bundbid, men det er helt sikkert fordi den har siddet suget godt fast til en sten, da min krog kom og forstyrrede den.

Vi tog den med hjem, hvor vi gav den husly i en spand saltvand så vi kunne få den fotograferet og artsbestemt.

Naturinstituttet i Nuuk siger, som jeg har sagt før, at det er en søpølse af slægten Psolus, højst sandsynligt Psolus Chitonoides. De kender ikke noget dansk navn for den, men foreslår skælsøpølse. Den skal være ret almindelig på klippebund langs Grønlands kyst, men den er ikke beskrevet i litteraturen.

Det er selvfølgelig forklaringen på, at det nærmeste vi selv kunne komme på at finde ud af, hvad det var for et dyr, var, at der findes lignende, men meget større eksemplarer langs Canadas vestkyst. På Wikipedia fandt min kollega beskrivelsen af Gumboot Chiton med det videnskabelige artsnavn Cryptochiton stelleri. Navnene minder da lidt om hinanden, så måske er de i familie.

Søpølsen er tilbage i sit rette element igen. Og nu er dette eksemplar i hvert fald omtalt på nettet.

2 comments:

Anonymous said...

Tak for en interessant blog

Anna Marie Knudsen said...

Velbekomme