Sunday, December 23, 2007

Lillejuleaften


Så kan man vist godt tillade sig at slappe lidt af foran fjernsynet. De har Kaptajn Karlsen på programmet.
Jeg tror, vi er færdig med juleforberedelserne for denne gang. I dag har vi kogt flæsk og pølse til grønkålene - og risengrød. Søren har bagt pebernødder efter bedstemor Doris' opskrift, den med ekstra peber i så de smager af noget. Og han har sørget for, at vi fik lys i adventskransen og æbleskiver og glög til aftensmad.
Jeg har eksperimenteret med udendørs lysestager, lavet af vand. Altså jeg sætter en spand vand udenfor, det fryser til og når jeg sørger for at slå hul i toppen med jævne mellemrum og hælder det sidste vand ud, så ender jeg med at have den flotteste, glasklare lysestage - eller hvad man nu vil kalde det - det er en isterning med hul i. I går så vi, at underboen var i gang med at lave en af blåt vand, det inspirerede os til at anvende den brugte rødbedeeddike til at lave en rød lysestage. Det fungerede også fint, bortset fra at mine tæer blev røde, hver gang jeg bankede hul i toppen. Jeg tror også vi skal sørge for at få den ind inden det bliver tøvejr, ellers tror jeg, underboernes vasketøj risikerer at blive rødt.
Christian har, som I kan se på billedet, sat juletræet til optøning. I morgen ligner det et helt almindeligt juletræ, selv om det har ligget i et stramt net og været dybfrosset den sidste måned - mindst.
Anden, som vi fik i julegave sammen med vin og andre gode sager fra Fiskefabrikken, ligger også til optøning - så vi er klar til at holde jul.

1 comment:

grete said...

Kære Anna Marie. Åhhhh altså hvor vi nærmest "æder" din blog. Herlig beskrivelse af julestemning omkring jer. Den med 1 gave er ikke nået til John, Lucy og Karina (Richards søn og familie), men jeg kan tilslutte mig ideen! Vi er just kommet hjem fra England, hvor vi har haft en rigtig hyggelig jul med den lille familie. Dejligt at se de har det godt. Rigtig godt nytår ønsker vi jer alle tre og så ellers masser af grøn-vinter-hilsener fra Richard og Grete.