Thursday, April 17, 2008

Studievejlederens dilemma

Jeg er studievejleder her på skolen. Det kan jeg rigtig godt lide at være ... for det meste.

I efterårsperioden er det sjældent, der er de store ting på tapetet, men efter jul, hvor eleverne skal finde ud af, hvad de skal når de er færdige her, bliver der altid mere at se til. Der skal skrives ansøgningsskemaer til gymnasiet eller andre uddannelsesinstitutioner. Men en anden ting er, at det også først er efter jul, en del elever får problemer med for meget fravær, så der skal der også tages fat en gang imellem. Mange af vore elever er meget autoritetstro og brokker sig sjældent over administrationens afgørelser, eller tjekker dem iøvrigt. Det prøver jeg at inspirere dem lidt til. Vi har mødre med børn, der bliver syge, og unge med personlige problemer - de skal kæmpe for deres plads - synes jeg i hvert fald - i stedet for bare at gå over og pakke tasken, hvis de får besked om at de har for meget fravær.

Mange af vore elever har personlige problemer, som de har svært ved at overskue. Oftest finder vi en løsning, men ind imellem kan det være svært.

Her i sidste uge var der f.eks. en der kom og meddelte, at han ville stoppe sin uddannelse, han skulle hjem, fordi han havde fået meddelelse om at et nært familiemedlem - en ung pige - havde begået selvmord. Set fra min stol ville det være dumt at stoppe her kun 1 måned før eksamen starter, så ville hele året være spildt for ham, og jeg prøvede selvfølgelig på at overtale ham til at komme tilbage efter begravelsen, så han kunne tage sin eksamen og komme videre derfra. Problemet er bare, at billetten til hans hjemby - og til begravelsen - koster omkring 8.000 kr., som han selv skal betale, hvis han vælger at fortsætte, hvorimod hvis han vælger at stoppe sin uddannelse, så betaler skolen en enkeltbillet for ham.

Udeblivelse fra begravelsen var ikke en mulighed for ham. Hvad resultatet blev, ved jeg ikke for nuværende, da det er kontorpersonalet, der har styr på det med økonomi. Mit dilemma består i, at jeg sagtens kan forstå han gerne vil til begravelse - men med den infrastruktur vi har her, kan den beslutning få urimelige konsekvenser for hans egen fremtid.

Skulle han - mod forventning - ende med at blive væk fra begravelsen, vil han helt sikkert komme til at døje med dårlig samvittighed i lang tid fremover. Det er ikke et nemt valg.

1 comment:

hulag said...

Hello! I am a reader from the Philippines. I found your site very interesting. It is worth the visit.