Tuesday, April 29, 2008

Forår, bøvl og velkommen til ny kollega


De blå tønder i jollerne nede i jollehavnen varsler forår. De betyder nemlig at indhandlingen af stenbiderrogn er startet.

Almindeligvis siger man, at 1. april er sæsonstart, men i år måtte vi helt hen i midten af april, før de første jollefiskere trodsede kulde og isflager for at jagte den - på denne årstid - eftertragte stenbiderhun. Nu, hvor vi jo stærkt nærmer os 1. maj, og foråret har bidt sig rigtig fast, er fiskeriet i fuld gang.





Et andet sikkert forårstegn er, at bådebroerne er kommet i vandet. Billedet er taget for næsten 14 dage siden, så hvis man går derned i dag, ligger der allerede en del både fortøjret dernede.
Vejret her på det sidste har været rigtig godt, i dag sner det så lige, så det rykker i båd-folket efter at komme ud og få luft i håret - det har været en lang vinter bundet til fastlandet.


Så er det dejligt, at der har været nogle småprojekter, man kunne gå og tumle med.
EDB-udstyr f.eks.
På arbejdet har jeg indført en ny rubrik i mit indberetningsskema, som jeg kalder BØVL. Jeg ved ikke, hvor Per posterer de timer, jeg opgiver i den rubrik, men min hensigt er mest at gøre opmærksom på, at vores udstyr VIRKELIG giver anledning til meget bøvl, og at det koster meget arbejdstid, når kopimaskinen strejker, computeren skaber sig og og ... Jeg skal nok undlade at gå mere i detaljer, bare sige, at det hele startede da vi fik virus i systemet for MEGET lang tid siden.
Så er det edder... træls, når der også går ged i den derhjemme. Den historie skal heller ikke pensles ud i detaljer, vi HAR FÅET ny computer og vi HAR FÅET e-banken, mailen o.s.v til at virke igen. Det eneste der er tilbage, inden den gamle maskine ryger ud er, at min bogdatabase stadig gemmer sig et eller andet sted i den. Nå ja, så var det lige printeren stod af i fredags.
Og så siger man, at teknikken letter arbejdet - hvis arbejde? Det kunne jeg godt lide at vide.
Det gode ved alt det er, at vi lige har fået en ny kollega her på ATI - Gorm, som skal have ansvaret for skolens EDB-udstyr. Han kommer fra en stilling hos Tele Greenland - hos os er jeg sikker på, han ikke kommer til at mangle opgaver lige med det første. Og skulle han komme til at mangle noget at få tiden til at gå med, kan vi jo altid invitere ham hjem.
Det er ellers svært at få besat de ledige stillinger heroppe - ikke bare hos os, men over hele Grønland. F. eks. kan man læse i aviserne, at folkeskolen mangler mindst 400 kvalificerede lærere.

No comments: