Tuesday, October 14, 2008

Så blev det vinter

Det er sjovt - den kommer bag på os hvert år - vinteren.

De fleste dage følges Christian og jeg ad over på skolen om morgenen. Vi skal begge to have morgentimer, bortset fra tirsdag og fredag. De to dage skal jeg først have timer op ad dagen. Så i morges gjorde Christian sig klar til at gå - alene - med regnslag og livrem udenpå fordi erfaringen har vist, at regnslaget ellers ikke yder megen beskyttelse i blæsevejr.
"Nå" tænkte jeg, "det er nok regnvejr i dag", det har vi haft en del af her i efteråret.
Da det blev lyst kunne jeg godt se, at der var en anelse hvidt udenfor - og det sneede.
Min påklædning - små sko og tynd jakke - var lige så passende som Christians skulle det vise sig, da jeg kom ned på vejen. Jeg kan vist lige så godt overgive mig til støvler og dynejakke.

Grønlændere, både børn og voksne, glæder sig altid til vinteren. "Alt bliver så dejlig lyst, når fjeldenes farve skifter fra gråsort til hvid" siger de voksne, og børnene jublede da jeg gik forbi børnehaven. Temona, vores rengøringsdame, fik ligefrem lys i øjnene da hun fortalte om hvordan hun som barn altid blev helt ellevild, når hun vågnede op til den første dag med sne. Så skulle hun ud, og hun havde ikke tid til at få tøj på først.

Vinteren har selvfølgelig været på vej et stykke tid. Søerne på vej ud til lufthavnen er frosset til så de kan bære børnene, og i går faldt et kæmpestort stykke af fjeldet ude ved lufthavnen, sikkert forårsaget af vand og frost. Det landede lige ved siden af vejen. Heldigvis skete der ingen skade ved det, pu-ha, de siger det er en klods på omkring 3 meters højde.

1 comment:

Anonymous said...

veldig interessant, takk