Thursday, November 20, 2008

Kursus i Nuuk

I sidste uge var jeg, som jeg har nævnt tidligere, på kursus i Nuuk. Kurset hed: Klasserummet set i et internationalt perspektiv og i en globaliseret verden. Det varede 3 dage - tirsdag, onsdag og torsdag - så det var ned med fly mandag eftermiddag og hjem fredag morgen, kun en time forsinket på grund af tekniske problemer. Vi var 10 deltagere på kurset hvoraf de fleste kom fra Nuuk. Selve kurset var spændende i sig selv, vi hørte om Bologna-traktat og Pisa-undersøgelser, og formålene med den slags, men det er mindst lige så inspirerende at komme ud og møde andre undervisere og høre om deres arbejde og erfaringer. Hvad gør de på andre uddannelsessteder
for at mindske frafald blandt eleverne, f.eks.?

Så er der jo det med butikkerne i Nuuk. Dernede har de mange spændende ting, som vi ikke kan få her i byen - bøger, eksotiske teer og teposer, god chokolade. Så hvad kom jeg hjem med? Kalktabletter og hårchampo fra Matas, 1 stk. sort sælskind, som jeg garanteret alligevel ikke kan nænne at klippe i stykker til benvarmere, rensdyrspegepølse, teposer, skisokker der ikke ligner Christians, lækker chokolade til jul, og så også lige et par bøger. Det var sådan lige det jeg manglede. Faktisk var det også min plan at besøge rammeværkstedet, der har de masser af malerier og plakater og den slags. Jeg mangler et "sofastykke", synes jeg. Men jeg var for sent på den, der var allerede lukket, da jeg kom derned.
"Så pyt", tænkte jeg, "så går jeg over i kulturhuset og drikker en cafelatte og ser den maleriudstilling, der skulle være derovre".

Gerda Nietzer og Kristian Mainz havde lavet en fællesudstilling af malerier og fotografier med motiver fra Sydgrønland. Gerda Nietzer udstillede malerier af blomster mens Kristian Mainz udstillede fotografier af de landskaber, blomsterne vokser i. Jeg faldt pladask for malerierne. Heldigvis - må jeg vist sige - var der ingen til stede så jeg kunne ikke købe, og næste dag, da jeg fik tid til at gå derned igen, var de alle pakket ned i kasser, færdige til at sende til Danmark.

Meeeen...

Jeg har fundet Gerda Nietzer på nettet: http://www.gerda-nietzer.dk/index.php?page=1
De malerier, der var med på udstillingen i Katuaq, kan jeg ikke finde på hendes hjemmeside, men stilen er den samme.
Malerierne fra Grønland skal vises på en udstilling i Rundetårn i december 2009, stod der i brochuren.

Jeg var heldig jeg kom hjem fredag morgen, det første fly efter fredag landede først i Maniitsoq i går, onsdag. Vi har haft sne og blæst og temperaturer, som har svinget omkring frysepunktet. Især temperaturen har været et problem for vi har ikke afisningsudstyr i de mindre lufthavne på kysten. 5 ekstra dage i Nuuk ville have været lige i overkanten, også selv om kost og logi ville være på Air Greenlands regning. Vi læste i nyhederne, at der var 300 passagerer, der var strandet rundt om i landet.

No comments: