Friday, March 27, 2009

Tycho Brahes-dag eller hvad?

Jeg tjekkede lige denne hjemmeside http://www.historie-online.dk/sjov/almanak/mar.htm for at undersøge, om det skulle være én af Tycho Brahes dage i dag – det er det ikke. Han har ellers mange, spredt ud over hele året. Alene i marts er dagene 1., 4., 14. og 15. marts Tycho Brahes-dage. Men altså ikke i dag.

Jeg må finde en anden forklaring på de begivenheder, jeg nu vil berette om.

Og her skal jeg lige indføje, at jeg udmærket ved, der er visse ting, man ikke spøger med. Sygdom, f.eks. Det ligger dybt i mig, og det har det gjort siden min barndom, at man ikke ”lyver sig syg” for at slippe for at gå i skole eller slippe for at gå på arbejde. Og man siger heller ikke ”jeg bliver aldrig syg”. Bryder man disse tabuer, bliver man helt sikkert ”straffet” på et senere tidspunkt – altså, hvis man så bliver syg, så er det simpelt hen ens egen skyld ”man kunne jo bare have ladet være med at spøge med det”.
Så det gør jeg bestemt ikke.

Men vejret skal man altså heller ikke spøge med, kan jeg forstå.

I går morges, på vej på arbejde, sagde jeg til Christian: ”Det er dog utroligt så lidt sne, der er føget ind i tunnellen i år, sammenlignet med sidste år”. Det skulle jeg aldrig have sagt.
Det har sneet og stormet siden i aftes, og i morges stod det hele stadig i ét så NU er der kommet sne i tunnelen. Også i den grad. Her hvor formiddagen snart er forbi, fyger det stadig derude og jeg har ikke hverken set eller hørt snerydningsmaskinerne. Mandskabet vurderer sikkert, at det er omsonst at gøre noget inden vinden lægger sig. Det kan jeg godt forstå.

Vi har ”betalt” for vores hovmodige udtalelser, skulle jeg hilse og sige.

På min opfordring har vi endelig fået en parabol, som er blevet midlertidigt monteret uden for vinduet i kontoret. ”Midlertidigt” forstået på den måde, at ledningen er ført ind gennem et åbentstående vindue. Det har fungeret fint i lang tid, blev det for koldt, hev vi bare stikket ud og lukkede vinduet. Men i aftes kom vi bagefter. Christian kunne ikke få stikket hevet ud, så han måtte lade vinduet så lidt åbent, og i stedet holde sneen ude ved at tætne sprækken med køkkenrulle.

Inden jeg gik på arbejde, tømte jeg tastaturet til Christians computer for vand, tørrede søerne på gulv og skrivebord op, og stoppede et par tørre viskestykker i vinduessprækken. Og da jeg kom over på skolen fór Christian forvirret rundt og ledte efter nøglen til snescooteren. Jeg er sikker på, han har tabt den i sneen i forbindelse med at motorhjælmen var ved at ryge fra ham, da han ville børste sne af motoren.

Så jeg skal i hvert fald ALDRIG spøge hverken med sygdom eller vejr!!!

Normalt passer folk deres dont - uanset vejret. Men i dag er det alligevel så slemt, at politiet fraråder al udkørsel i Nuuk på grund af storm. I Sisimiut står det ikke bedre til, der har de måttet aflyse dagens løb i Arctic Circle Race, som uheldigvis skulle starte netop i dag.

Karl Berthel har lige fundet nøglen til snescooteren, nu er det bare spændende om computeren virker, når vi kommer hjem.

No comments: