Sunday, December 20, 2009

4. søndag i advent

Jeg sidder med en meget rød, lav morgensol i øjnene her hvor klokken er over 11. Jeg sidder og tager bestik af, hvad jeg mangler at få gjort inden Søren og Christian kommer på tirsdag.

Jeg HAR lavet sortebærsyltetøj, kogt rødkål og rødbeder, saltet flæsk og lavet rullepølse, rugbrødet står og hæver på radiatoren og de marinerede ørreder ligger i den første eddikelage.

Til hverdag kan jeg godt lide eksotiske retter og jeg går ikke af vejen for at prøve Alt for Damernes inspirerende opskrifter, hvis vi ellers kan skaffe ingredienserne.

Men julen skal der ikke eksperimenteres for meget med - i hvert fald hvad maden angår, så her kan Alt for Damerne mest være inspiration til fornyelser indenfor de søde sager.

Helt anderledes med Familie Journalen. Jeg fik nogle eksemplarer af Familie Journalen og Hjemmet fra min kollegas kone den anden dag - så derfor skal vi i år også have sildesalat og chokoladekager med palmin og corn flakes. Både kagerne og sildesalaten husker jeg som vældig eksotiske da min mor lavede dem.

Jeg er - igen - blevet bekræftet i at julemaden skal man ikke eksperimentere med. Det går galt, hvis man gør.

Som nu i går hvor jeg ville lave syltede valnødder til osten. Knække valnødder, varme dem i ovnen, lidt afskalning, koge dem i Leilas og Arnes dejlige hjemmelavede honning "indtil væden begynder at tykne" stod der i opskriften, som jeg fandt på nettet. Og hvad fik jeg så ud af det? Et glas kandiserede valnødder stivnet i noget som jeg vil kalde "hård nougat". Jeg tvivler på, vi kan få massen ud af glasset.

I dag skal jeg lave dej til brunkager og pebernødder, til julefest i sportshallen og spise andesteg på Hotel Heilmann Lyberth.

No comments: