Wednesday, May 28, 2008

Boligmarkedet

Mange har hørt om ejer-til lejer-ordningen, som især nogle politikere har haft stor fordel af.

Men ved du, hvad en præ-vacant bolig er? Et eller andet sted kan man selvfølgelig regne ud, hvad ordene betyder. Jeg har altid været klar over, at boligmarkedet her i Grønland opererer med noget, de kalder vacantboliger, men først i går hørte jeg, at der også findes en præ-udgave.

Heroppe hænger job og bolig på mange måder sammen. Hvis jeg siger mit job på ATI op, skal jeg også flytte fra min lejlighed, dvs. jeg kan ikke bare finde et andet job her i byen uden at jeg også skal skifte lejlighed - i teorien i hvert fald. Skolen har - som andre virksomheder - en pulje af lejligheder i det landsdækkende boligselskab INI, jeg mener det er 11. Så derfor, når der bliver ansat en ny lærer på skolen, kommer vedkommende automatisk først på ventelisten. Jeg husker ikke, nogen har ventet på lejlighed her.

Men i Nuuk - uha, uha. Boligsituationen der gør, at mange opgiver jobbet. Det var lige ved at ske for en folkeskolelærer her fra byen, som flyttede til andet job i Nuuk i oktober sidste år. Hun blev så træt af at bo i møbleret lejlighed og uden sine private ting, at hun kraftigt overvejede at sige op. Heldigvis fik hun for 1½ måned siden tilladelse til at få sine egne møbler ud af containeren, så nu har hun det godt igen.

I går spiste jeg frokost sammen med en biologilærer fra Nuuk - hun er censor for Sine - hun beklagede tabet af en kollega, som, efter 1 år i vacantbolig, har givet op og rejser tilbage til Danmark her til sommerferien. Det var hende som fortalte, at mange starter i en præ-vacant bolig. Boligmangelen skulle være særlig slem nu, fordi INI har taget en blok ud af markedet - den var simpelt hen for medtaget til at reparere og den er nu overladt til et nedbrydningsfirma.

De personlige gener ved at undvære bøger og den slags er indlysende, men økonomisk set er vacant-systemet en guldgrube for nogen, fordi det er arbejdsgiveren, der skal betale huslejen. Først når man har fået sin egen lejlighed, overtager man selv betalingen - så det er 3 - 6.000 kr. ekstra om måneden.

Men prøv lige at tænke på, hvad det koster samfundet! En præ-vacant bolig kan sammenlignes med et hotelværelse, og prisen er derefter, dvs. den koster 600 kr. om dagen. Vacantboliger kan koste helt op til 20.000 om måneden - for selvfølgelig er det efterspørgslen, der bestemmer prisen. Efter sigende skulle der ligefrem være nogen, der flytter ud af sin INI-bolig og lejer den ud som vacantbolig - en god forretning, hvis man kan finde husly et andet sted.

På en måde så forstår jeg det ikke helt. Hvis der er en vacantbolig - så ER der da en bolig. Hvorfor kan folk så ikke bare leje den på normale vilkår? Samfundet ville spare en hulens masse penge, både til lejeudgifter og til rekruttering. Det kunne være interessant at undersøge, hvem der tjener på systemet.

Vi betaler godt 6.000 kr. i husleje og varme for vores 3-rums lejlighed, som man kalder det her.

Ejerbolig er ikke særlig udbredt heroppe, så vi slipper for spekulationer over faldende huspriser og den slags genvordigheder, som præger det danske boligmarked i øjeblikket.

No comments: