Sunday, May 11, 2008

Forårsblomster og pinse på arbejde

Det her billede er tage kl. 01.30 for et par dage siden. Vi er ved at gå ind i den tid på året, hvor det kan være helt fantastisk at sejle om natten. Lyset er magisk og vandet er ofte spejlblankt, og der er ikke andre ude på den tid.


Jeg sad lige og surfede i billederne fra sidste år, og blev pludselig opmærksom på, at forårsblomsterne lader vente på sig i år. Dette billede er taget den 10. maj sidste år. På nuværende tidspunkt er der ikke tegn på blomster nogen steder. Sneen trækker sig ganske vist mere og mere tilbage, men det eneste liv jeg kunne finde i sprækkerne i fjeldet i går var nogle meget små grønne mospuder - det HAR været et koldt forår.
Båden kom i vandet i fredags. Christian nåede lige at få installeret batterier og skiftet olie de steder, det skal gøres, inden Qalulerivik kom og hentede den her på vinterpladsen uden for skolen fredag eftermiddag. Vi var lige ude og vende en lille tur i aftes - men ikke noget med at dyppe langlinen i vandet overhovedet, vi har stadig fisk i fryseren fra sidste år. Vejret var ellers flot hele dagen - sol fra en skyfri himmel - men Christian havde en reparatør på fiskefabrikken, så han måtte være i nærheden. Og det skal han iøvrigt være hele pinsen. Jeg benytter så lige muligheden for at få nogen af mine eksamensforberedelser fra hånden. Det går lidt nemmere, når der ikke er undervisning, der skal passes samtidig.
Vi har kun en uges undervisning tilbage nu - fredag er sidste skoledag. Så kommer det til at gå slag i slag, først skriftlig eksamen i matematik og dansk, og derefter de mundtlige. Jeg skal gøre klar til 1 skriftlig eksamen i dansk og 3 mundtlige eksamener: dansk, samfundsfag og historie. Derudover skal jeg for første gang være censor nede på folkeskolen - det gælder afgangsprøverne i dansk for 10. og 11. klasserne samt aftenskolens voksenhold. 4 dage med MANGE elever hver dag. Det bliver spændende.
Jeg må vist hellere komme i gang.

No comments: